Er zit muziek in!

20 maart 2023 - Hoi An, Vietnam

Lieve Allemaal

De mooiste en indrukwekkendste Cham tempels van Vietnam vind je in

20230320_113717

My Son Sanctuary. Het ligt 40 kilometer van Hoi An en 70 kilometer van Da Nang.

Dit tempel complex is in 1999 toegevoegd aan de UNESCO Werelderfgoedlijst.

Het My Son voor een groot deel verwoest. Dit betekent echter niet dat het geen bezoek waard is.

20230320_113519

Geschiedenis van My Son

Het Champa rijk

My Son werd gebouwd door de Champas die Centraal-Vietnam bestuurden van 200 – 1700 totdat het werd geannexeerd door de Vietnamezen in de 19e eeuw. Beïnvloed door het hindoeïsme bouwden de Champas tempelcomplexen in Centraal Vietnam. De meest bekende en bewaarde tempel die boeddhisten nog dagelijks gebruiken, is de Po Nagar Cham-toren in Nha Trang. De tempels van My Son waren de belangrijkste Cham tempels van het koninkrijk Champa.

20230320_113027

Rode bakstenen zonder cement werden gebruikt om de tempels te bouwen, met beeldhouwwerken van goden, priesters en dieren. Ze bouwden de muren met zachte stenen die op een lage temperatuur waren gebakken. Toen ze op elkaar werden geplaatst, vormden ze. Toen de uiteindelijke vorm voltooid was, werd het hele gebouw in brand gestoken om de stenen te verharden en ze op hun plaats te vergrendelen. Er werd geen cement gebruikt, maar er zijn geen gaten.

Het complex bestaat uit meer dan 70 gebouwen gewijd aan hindoegoden en -godinnen.

Na de val van het Champa rijk begon de jungle het gebied terug te winnen. De tempels gingen uiteindelijk verloren in de jungle totdat ze in 1898 door de Fransen werden herontdekt. Ze begonnen aan een restauratieproject, realiserend dat de deze site vergelijkbaar is  met plaatsen zoals Angkor in Cambodja, Borobudur in Indonesië en Ayutthaya in Thailand.

20230320_104907

Tijdens het bezoek van deze tempel kregen we ook nog een voorstelling met muziek en dans. Omdat het helemaal  door bergen omsloten wordt, ligt het erg afgelegen en is de temperattur erg heet.

20230319_161827

We wisten dat we binnen een klein uurtje  heerlijk in het zwebad zouden liggen. We namen bij terugkeer in het hotel een kleine fruit lunch. Zochten verkoeling bij het zwembad. Aan het eind van de middag gingen we naar de meest beroemde  show van Hoi An. Op een klein eiland is een heel stadje gebouwd. Er is een podium van 500 meter en er  treden miscchien wel  250 artiesten tegelijkertijd op.

Echt waanzinnig spectaculair. Ik had de kaarten in Nederland beteld en had voor een VIP arrangement  gekozen. Ik  wist niet precies wat we kregen lk wist niet  wat het VIP arrangement  inhield.

We werden verwend van begin tot eind. Zat ook een maaltijd bij inbegrepen. Met een aparte lift werden we naar onze plaatsen begeleid. Hadden een super mooie plaats, kregen water, fruit en verfrissinsdoekjes.

De show was echt vreselijf gaaf. Na de show scheurde we met een elektrische taxi weer terug naar het hotel. Het was weer een dag met 2 gouden randjes

Liefs,

Vincent & Ria

1. Michiel:
    20 maart 2023
    Klinkt alsof jullie het heel erg naar je zin hebben! Geniet ervan!
  2. Winnie Schaeben:
    Geniet samen. Veel plezier
  3. Ria:
    20 maart 2023
    Ja, we hebben het heel erg naar ons zin. Het is elke dag een nieuwe belevenis
  4. Martine:
    22 maart 2023