Tam Chuc Pagoda

12 maart 2023 - Hanoi, Vietnam

Lieve allemaal,

Vandaag nog een extra dag in Hanoi. Aan deze dag wilde zelf een invulling geven. In Nederland kwam ik een fantastische pagode tegen die ik na het zien van het plaatje graag wilde zien.

Het is de grootste pagode van dit gebied. Ongeveer 60 km

t. z.  van Hanoi. Via ons reisbureau boeken werd wat prijzig. We besloten het bij een organisatie te boeken rechtstreeks  in Hanoi. Na een paar mailtjes was het geregeld. Aangegeven in mijn mail of er geen verborgen kosten waren verstopt en dat we alleen de pagode wilden bekijken en niet ergens werden gedropt voor shopping. Je weet wel, die zaken waar ze je van alles proberen aan te smeren. Onze gids gaf ons om 07.50 uur een berichtje dat hij beneden stond te wachten. Hij begeleidden ons naar de auto maar zei verder niets. Sprak de hele weg niet. Deze gids sprak slecht engels en had helaas ook nog een handicap dat hij stotterde. Dus het luisteren naar deze gids was echt een behoorlijke klus. Na 1,5 uur rijden zei hij, koffie, thee.

Wij knikten  grettig. Wij dachten dat we naar een gezellig restaurantje zouden gaan. Maar helaas ! We werden een zaal ingeduwd met stoelen en daar hingen allemaal onderbroeken en bh's, handoeken en nachtkleding en nog meer bh's. Ondertussen hadden we een drankje gekregen en was de gids nergens meer te bekennen. Wij renden met het aangeboden drankje  de zaal uit en riepen: Where is the exit. We moesten het hele warenhuis door rennen om weer buiten te komen. Ik zei tegen de receptioniste dat ze onze gids moest zoeken omdat dit niet afgesproken was. Helaas sprak ze alleen maar Vietnamees. Maar ik denk wel dat ze mij begreep want iedereen ging de chauffeur en de gids  zoeken. Na 10 minuten kwamen ze te voorschijn. Ik vertelde de gids dat wij  hier niet van gediend waren en dat dit niet was afgesproken. Ik vroeg hem wat zijn opdracht was. Ik kreeg als antwoord dat hij moest plassen. Ik gaf aan dat we nu naar de pagode wilden en no more shopping!

Gelukkig had hij de boodschap begrepen.

we gingen daarna direct naar het tempel complex. Het is pas sinds de jaren ' 90 open voor publiek . Daarvoor was het een heiligdom van de monniken om te bidden. Het was erg indrukwekkend. De natuur was prachtig.

20230312_115055

Allemaal kleine eilandjes in een baai.

Eerst met een boot naar een piepklein eilandje.

202312029012.jpg

Daarna maakten we de oversteek naar de grote tempels. We moesten veel lopen en trappen klimmen. We hebben vreselijk gelachen. Vincent en ik leken wel Vips. Iedereen wilde met ons op de foto.

20230312_113500

Hele familie's werden erbij gehaald. Ze zien hier nooit toeristen uit Nederland. En Vincent  viel door zijn lengte erg op. In Indonesië  overkwam ons dit ook. Maar hier is het 100 x erger. We werden letterlijk van de ene familie  naar de andere gesleurd. We kwamen  echt niet meer bij.

Het is een groot complex en we zagen de volgende hoogtepunten van dit complex.

20230312_115946

Thuy Dihn Guest house

Tam Quan gate

20230312_121429

Kinh pillar garden

Tempel met 3 Buddah' Dien Tam The

20230312_105241

Jade pagode.

Het uitzicht was werkelijk schitterend. Nadat we alles bekeken hadden, werden we met een elektrische  auto teruggebracht naar de ingang. De chaffeur reed ons weer veilig terug. Het is wel een kunst om hier auto te rijden. Hanoi is erg groot, druk en overal heel veel verkeer die  als mieren overal kriskras rijden.Het was vandaag 35 graden. We begonnen met een minuuttje zon. Daarna kwam er bewolking. De zon kon de bewolking niet openbreken. Het werd steeds bewolkter en steeds warmer. Het was een top dag. Even hadden we het gevoel of we in China  belandt waren.

Liefs,

Ria& Vincent

1. Nevenka:
    Wat mooi Ria en Vncent.
    Genieten jullie er van .
    Prachtige foto's!
  2. Ria:
    12 maart 2023
    Nevenka het is hier net een sprookje
  3. Winnie Schaeben:
    12 maart 2023
    Nogmaals een prachtige reis.
  4. Marijke ⏩ (collega):
    12 maart 2023
    Leuk verhaal en prachtige foto's !
  5. Luuk:
    12 maart 2023
    Ha ha, wat een schurk die gids, ze proberen natuurlijk van alles, maar gelukkig toch een mooi dagje. Geniet verder!
  6. Ria:
    13 maart 2023
    Ja, Luuk, de gids was een echte rare snijboon. Hij bracht ons niet alleen naar iets wat niet de bedoeling maar verdween ook op de gekste monenten. Ook dit kon onze dag niet bederven. We moesten er eigenlijk best wel heel erg om lachen. Je weet als je zo'n gekke reis maakt, er gekke dingen kunnen gebeuren. We genieten met volle teugen .
  7. Vera:
    12 maart 2023
    Nu weten jullie ook eens hoe het is om als sterren verwelkomt te worden.
    Grappig dat jullie ergens waren waar er geen westerse toeristen komen.
  8. Ria:
    13 maart 2023
    Hahaha, we waren echt een bezienswaardigheid.
    Ik begrijp nu hoe echte sterren zich voelen. Maar voor ons was het echt lol. We hebben zo vreselijk moeten lachen. Hat is ook wel een leuk gezicht. Vincent van 2 meter en dan de Vietamese bevolking van ongeveer lengte lucifer
  9. Tina:
    13 maart 2023
    I love reading your stories and always make me laugh as well! hahaha
    I am waiting for next story, beautiful, funny, and crazy moment you get! Enjoy!
  10. Ria:
    Thanks sweety. Kisses from ria and Spinny
  11. Martine:
    13 maart 2023
    Ik wachten op een foto met al dat ondergoed, maar die is er niet 🙈 Oh oh, die gids, gelukkig is het allemaal goed gekomen en is het weer een super mooie dag geweest 🤩
  12. Ria:
    13 maart 2023
    Haha geen tijd gehad om een foto te maken, we waren alleen maar bezig om zo snel mogelijk het pand te verlaten