Route del Cares

13 september 2023 - Las Arenas, Spanje

20230913_150503

Vandaag stond een bijzondere wandeling op het programma.

20230913_095438

Eerst moesten we naar een verzamelpunt. Van uit daar gingen we met een jeep de Picos in. Het was schitterend weer. De gids vertelde veel over het Nationaal Park. Na div. fotostops was het tijd voor een super gave wandeling.

20230913_143106

We werden in cain afgezet en via een pad langs de bergwand, moesten we naar  de plaats ponchinebos lopen. Een wandeling van ruim 12 km.

De eerste 9 km is het een zeer easy en een  relaxte wanding .De bergen zijn zo hoog dat je jezelf net een vliegje voelt  Alleen kan je niet wegvliegen en moet  je de hele route uitlopen

20230913_151456

De laatste  3 km zijn een stuk pitterger. Een flinke klim van  ruim 800 meter naar boven. Daarna een steile afdaling van 2.7 km over stenen en keien. Mijn mannen knelde mij tussen hun in en hielpen mij naar beneden.  De stukken waar ik het zelf kon maakte ik gebruik van mijn stokken. Beneden aangekomen zat ik er wel doorheen. Nu moest ik nog 10 minuten naar het restaurant  lopen waar we weer opgehaald zouden worden.

Ik kon echt niet meer. Met een Duitse  toerist mocht ik het laatste stukje met de auto  terug rijden. Rond 19.30 uur werden  we met de jeep weer teruggebracht naar de plaats waar we de auto hebben achtergelaten

20230913_153120

Een tip die ik jullie geef. Indien je ooit deze wandeling wil maken en je hebt net als ik enorme hoogtevrees, loop dan vanaf Cain  6 km de kloof in en en ga dan weer terug. Je ziet dan eigenlijk  net zoveel spektakel  en een zware klim en daling worden jullie dan  bespaart.

Even iets over de Rute El Cares. Deze wandeling is beroemd vanwege zijn spectaculaire uitzichtenen het smalle pad dat de kloof doorkruist

Met rotsen aan de ene kant en de afgrond aan de andere kant, heeft het pad een breedte van 1 tot 3 meter. Je ziet bomen op plaatsen die bijna ontoegangelijk zijn. Zeer steile kliffen.

De route neemt je mee door een spectaculair  gebied en volgt de loop van de Cares rivier

Soms moet je nog op zij voor de berggeit.

Er zijn op de route geen restaurants of andere voorzieningen. Ik heb wel even een schietgebedje gedaan of het droog bleef. Want met regen een steile rots berg afdalen, daar wil liever niet aan denken. Het werd namenlijk steeds meer bewolkt Eenmaal terug in ons dorp nog even op zoek naar een restaurant voor ons dinner. Hier waren we ongeveer 21 00 uur. We namen een kleine snack in de vorm van een broodje

Ondanks dat ik de wandeling het laatste stuk  best pittig vond, was het erg mooi en indrukwekkend. En het is de hele dagdroog weer geweest.

Toen we de laatste stap zette begon het een beetje te regenen.

Een prachtige ervaring. Indien ik geweten had hoe de laatste 3 km waren dan had ik het niet gedaan.

Nu een soort gevoel van een enorme overwinning

1. Hanneke:
    14 september 2023
    Super stoer van jullie !!!
  2. Martine:
    14 september 2023
    Oh boy, die geiten op dat smalle paadje 🙈 Knap gedaan hoor die pittige wandeling. Wat een prachtige omgeving.
  3. Ria:
    14 september 2023
    Ja, Martine de omgeving is werkelijk schitterend.
  4. Ria:
    14 september 2023
    Haha ze geten niet voor niets berggeiten.
  5. René:
    14 september 2023
    Toppie hoor, om zo'n toch toch te volbrengen!
  6. Ria:
    14 september 2023
    Er was geen weg meer terug. Ik doe dit geen tweede keer meer!
  7. Winnie Schaeben:
    14 september 2023
    Je weet wat nu het verschil is wandelen en doorstappen. Ik doe je niet na. Je had mijn scootmobiel kunnen meenemen.
  8. Ria:
    14 september 2023
    Hahah ik denk dat ik dan de berg afgestort was
  9. Luuk:
    15 september 2023
    Leuk hoor en natuurlijk mooi om met de defender mee te rijden. Veel uitdagingen als ik het zo lees, maar uiteindelijk weer goedgekomen.💪😅
  10. Milly:
    18 september 2023
    Stoer, ik ben ook geen held met hoogtes. Wel erg mooi!