Mekong Delta

23 maart 2023 - Mekong Delta, Vietnam

20230323_101039

De Mekongdelta is met zijn web van riviertjes, woonboten en drijvende markten een bijzonder gebied. Het leven speelt zich hier voornamelijk af op het water en vanuit een bootje zie je dorpjes, rijstvelden en het dagelijks leven van lokale families aan je voorbij trekken.

De beroemde Mekongrivier begint in de bergen van Tibet en stroomt helemaal door tot het zuiden van Vietnam. De Mekongdelta omvat het gebied waar de rivier met een wirwar van vertakkingen in de Zuid-Chinese Zee uitmondt. Het is het meest dichtbevolkte gebied van Vietnam en er wordt volop landbouw gedreven op de rijstvelden die zich tussen de waterwegen bevinden. Meer dan de helft van alle rijst die in Vietnam wordt verkocht komt hier vandaan. De Mekongdelta wordt daarom ook wel het 'rijstschuur' van Vietnam genoemd.

Wat een bijzondere dag. We bezochten  via een boot allerlei  hele kleine familie bedrijfjes die van alles maakte.. overal moesten we iets proeven.

20230323_15185120230323_104337

We aten rijstkoekjes, we maakten van bamboe nagelvijlen.. zagen hoe een hangmat gemaakt werd. Maakten  een tocht met een sampang. Gingen fietsen en zagen zo  de lokale bevolking aan het werk.

Het was echt zo geweldig.

Nu slapen  we in een homestay. Dit is in Mekong Delta, in de plaats Vinh Long.Dat is bij een lokale familie  in hun huis. Het is echt een  ontzettend leuke ervaring.

De w.c is buiten. En douchen is ook buiten.

Lekker luchtig, zullen we maar zeggen.

IMG-20230324-WA0023

Ik begreep van de gids dat we straks gaan meehelpen  met koken. Dat is niet helemaal mijn ding maar we gaan het beleven.

1. Luuk:
    23 maart 2023
    Wat een feest, en natuurlijk lekker vreten!😁
  2. Ria:
    23 maart 2023
    Was een bijzonder leuke ervaring
  3. Winnie Schaeben:
    23 maart 2023
    Gelukkig is het daar niet koud om buiten te douchen. Goed leren wat je kookt . Dan geef je in je tuin een etentje.
  4. Ria:
    24 maart 2023
    Nee, tante Winnie , het is hier 39 graden. We hebben loempia leren maken en een soort van pannenkoek van rijstmeel en cocosmelk.
    De keuken hier is echt heel erg uitgebreid. Veel gerechten en bijgetechten en sausjes en heel veel rijst. Veel werk en veel tijd. Dus ik hou het maar op een wat eenvoudiger etentje
  5. Martine:
    24 maart 2023
    Wat gaaf en bijzonder om bij de mensen thuis te kunnen verblijven!
  6. Ria:
    24 maart 2023
    Ja, dit is een ervaring die we niet snel zullen vergeten