De Warmwaterbronnen van Montanejos

25 september 2023 - El Saler, Spanje

20230925_104921

Als je vanuit Valencia  iets langer dan een uurtje  wil rijden dan zijn er bij het bergdorp  Montanejos natuurlijke warmwaterbronnen.

20230925_115623

Het water is het hele jaar 25 graden. Toch zie je dat het toeristen seizoen een beetje  op zijn eind loopt. Bij de parkeerplaats was het helemaal leeg. De parkeermeter deed het ook niet. Ook hoefden we geen entreegeld  te betalen.

Montanejos  wordt omgeven door warmwaterbronnen en is daarom een zeer geliefde plek om naartoe te gaan! De bekendste warmwaterbron is Fuente de los Baños.

De bron van de eeuwige jeugd

Montanejos zelf is een dorpje van een paar honderd inwoners met enkele bezienswaardigheden. Maar de toeristische trekpleister zijn toch echt de warmwaterbronnen. De geschiedenis van de Fuente de los Baños gaat aan de hand van een oude legende die ons heel wat eeuwen terugbrengt in de tijd. Zo zou een toenmalige Arabische koning Zeit Abu Zeit opdracht hebben gegeven voor het creëren van een waterbron voor al zijn vrouwen, zodat ze door het water altijd jong zullen blijven. Tja..

De mannen namen een verfrissende duik.

20230925_115538

Ik bleef aan de kant, ik zag hoeveel vissen er aan Stanley  zijn been hingen, dat was voor mij genoeg reden  om op een andere manier van dit stukje natuur te genieten

20230925_135822

Op de weg terug zagen we op een berg een heel groot ommuurde stad. Hier wilde we even gaan kijken.

Het was de middeleeuwse stad Sagunto. We klommen naar de entree. Alleen op maandag zijn veel toeristische  activiteiten  gesloten..Dus ook deze middel eeuwse stad. We besloten  om naar een strand te rijden en op een heerlijk terras de rest van de middag door te brengen.

Wat is het toch allemaal heerlijk!  Hier lekker lunchen en gewoon lekker relaxen met een koel drankje.

1. Martine:
    25 september 2023
    Heb net je laatste 3 reisverslagen gelezen en bekeken. Ik val in herhaling, maar wat is het allemaal mooi en interessant. Geniet er van met z'n drieën 🤗
  2. Hanneke:
    Die ‘ eeuwige jeugd ‘ heb je vanzelf al hoor Ria
  3. Ria:
    25 september 2023
    Hahaha Hanneke, wij blijven eeuwig jong. Dat komt gewoon door je jong voelen.
  4. Ria:
    25 september 2023
    Ja, Martine, het blijft ons ook verbazen. Elke dag weer opnieuw. Morgen gaan we langzaam koers naar huis zetten. Het verbaast ons dat we dit eigenlijk niet willen. Spamje is fantastisch. Het weer is geweldig. De sfeer is uitstekend. Dus zolang we nog hier kunnen zijn zullen we er 100 procent van blijven genieten
  5. Luuk:
    26 september 2023
    Lekker hoor die warmwaterbronnen. En natuurlijk spreekt die eeuwige jeugd wel aan. Het is bijna eind september en toeristen seizoen loopt op zijn eind. Maar Spanje blijft in all seizoenen aantrekkelijk, al is het maar vanwege de zon. Heerlijk!