Tempels en pagoda's

11 februari 2023 - Pijnacker-Nootdorp, Nederland

5262927

TEMPELS IN VIETNAM

Veel mensen vragen ons wat ons nu zo trekt aan Azië. Ik weet  dat Vincent en ik beide gek zij van tempels, en andere cultuur. In Azië  is daar geen gebrek aan.  Er zijn veel meer redenen  maar dit is wel een hele belangrijke. We hebben inmiddels al veel reisinformatie ontvangen van het reisbureau, maar we hebben zelf ook op internet gezocht naar bijzondere plaatsen en tempels, excursies en pagoda's. Als ik mijn reisschema  bekijk, gaan we er echt een heleboel bezoeken.

Bekende, onbekende, groot en klein.

De rijke religieuze en culturele geschiedenis van Vietnam strekt zich uit over eeuwen en millennia, vermengd met invloeden uit China, Indochina en Europa. Door het hele land vind je verschillende religieuze bouwwerken van modern tot eeuwen oud. Het bezoeken van één van deze pagodes en tempels in Vietnam, geven je een unieke kijk in de tradities en cultuur van het land.

Het grootste deel van de Vietnamese bevolking heeft geen geloof. Wel bidden zij tot overleden familie en verbranden zij geld en spullen voor hen. Dit wordt ook wel volksreligie genoemd. Het grootste geloof daarna is met 15 procent het boeddhisme. Het boeddhisme is echter een drijvende politieke kracht geweest in de Vietnamese geschiedenis en in 1963 leidden monniken het verzet tegen de regering van Zuid-Vietnam. Ongeveer 7 procent van de bevolking is christen, en er zijn ook kleine aantallen hindoeïstische en moslimgelovigen.

Verschil tussen tempels en pagodes

Er zijn twee soorten boeddhistische religieuze plaatsen om te bezoeken in Vietnam: pagodes (chùa) en tempels (đền). Tempel is meer de algemenere term die elk gebouw aanduidt waar mensen naartoe gaan om te aanbidden. Monniken leven in tempels, terwijl pagodes een spiritueel thuis bieden voor Boeddha’s.

De volgende regels worden op prijs  gesteld.

Draag gepaste kleding bij het betreden van tempels, kloosters en pagodes. Draag geen korte broeken of mouwloze T-shirts bij het betreden van de heilige religieuze plekken in Vietnam. Deze regel is van toepassing op zowel vrouwen als mannen.

Maak niet te veel lawaai en praat niet te luid.

Als je naar de tempel gaat, vergeet dan niet om via de rechter poort binnen te gaan en via de linker poort naar buiten te gaan. De middelste poort is alleen voor monniken, voor academische doeleinden bij belangrijke gelegenheden. In sommige  tempels is fotograferen verboden.

We gaan nog nog niet verklappen welke tempels en pagoda's we gaan zien. Welke excursies  we gaan doen of wat we gaan bezoeken.

Blijf gewoon met ons meereizen via dit weblog en dan kom je alles te weten.

Vincent & Ria

1. Winnie Schaeben:
    12 februari 2023
    Je kapsel vind ik je goed staan. Ben benieuwd naar je verhalen.
  2. Ria:
    12 februari 2023
    Lieve tante Winnie, als ik naar het reisschema kijk staat er heel veel op het programma. Er zullen dus ontzettend veel verhalen komen
  3. Martine:
    Spannend, leuk 🤗
  4. Ria:
    12 februari 2023
    Lieve Martine, ik voel me momenteel net alsof ik voor de eerste keer jarig ben, en mijn moeder zegt dat ik bijna naar beneden mag komen. Wetende de er sliners hangen en toch een kriebel van spanning in mijn buik krijgen. Inderdaad een spannend gevoel.