Omgeving Cordoba

20 september 2023 - Córdoba, Spanje

We zijn nog steeds in Cordoba.

20230920_111640

Vanmorgen bezochten we eerst de alzahara Medina. Een oude stad op ongeveer een half uurtje van Cordoba.

20230920_094837

Je moet eerst naar het museum om je kaartje te halen. De entree is gratis. Dan stap je in een bus die je 2 km omhoog brengt naar het opgravings gebied. Hierbij betaal je een kleine bijdrage voor de bus.

20230920_103801

Bij het opgravingsgebied zelf is geen mogelijkheid tot parkeren. Er zijn een paar plekjes, maar die zijn voor de mensen die er werken.

20230920_105344

Ook bij deze  opgravingen zien we de moorse stijl. We  lopen daar bijna zonder toeristen en hebben  het gebied bijna voor ons zelf. Inmiddels  is de temperatuur al weer gestegen naar 30 graden.

20230920_121928

Op nog eens 10 minuten rijden ligt een prachtig  compleet kasteel hoog op de berg. We rijden het steile bergpad op en we zien dat we het tot 14.30 uur kunnen bezoeken. Ook dit kasteel is een filmloctie geweest. Kantelen , torens en een complete ridderzaal en kroningszaal maakten het plaatje af. Nu weer terug naar Cordoba. We zoeken een gezellig plekje om te lunchen en daarna  gaan we nog wat door deze oude arabische stad wandelen. Op een gezellig plein drinken we nog een sangria. Om 16 45 uur melden wij ons bij de Kon. Stallen. Hier hebben wij afgesproken met een gids.

20230920_175649

Deze gaat ons de mooiste patio's van Cordoba laten zien.

20230920_172848

De patio's van Cordoba

De binnentuinen, ofwel patio in het Spaans, vind je overal in Cordoba, maar er zijn twee verschillende soorten binnentuinen. Je vindt vooral de kleinere binnentuinen die behoren tot één enkele familie in de stad. Deze patio’s horen bij het huis en de kamers omringen dan ook de binnentuin aan alle kanten.

b1

Er zijn echter ook grotere binnentuinen die omringd worden door meerdere huizen. Deze ruimtes worden ‘Casa de Vecinos’ ofwel burenhuizen genoemd, waarbij de tuinen groter en meer gedetailleerd zijn doordat alle buren samen komen om aan de tuin te werken.

20230920_173009

Deze binnentuinen  moet je echt weten te vinden. Ze liggen goed verscholen.. De mooiste bloemen zijn rond mei tijdens het bloemen festival. Er worden zelfs wedstrijden  gehouden  voor de mooiste patio's. Omdat we geen zin hebben om straks in het donker de bergweg naar ons huis  te moeten rijden, halen we bij de supermarkt wat eten en gaan we vanavond  even zelf koken. Het was weer een superdag.

1. Miranda:
    20 september 2023
    Wow wat geweldig die binnentuinen. En wij vonden in Sevilla ook al die Moorse invloeden erg mooi.
    Dit is weer een mooie reis Ria👌
  2. Ria:
    20 september 2023
    Ja, dat het zeker
  3. Martine:
    22 september 2023
    Wat gaaf al die gekleurde potjes! Geweldige foto van jou met dat zwaard 🤗
  4. Ria:
    22 september 2023
    De potjes hebben mij op een idee gebracht. Ik denk dat ik zo iets met mijn schuur ga doen