Inleiding Spanje 2023

7 juni 2023 - Pijnacker-Nootdorp, Nederland

Spanje_05.06.2020

Onze reis naar Vietnam is net achter de rug,  of we zijn al weer bezig met het plannen van een nieuwe vakantie. We gaan dit keer niet zo ver.  We blijven in Europa. Ons plan is om een rondreis naar Spanje te maken. Ook deze reis die we al eerder gepland hadden, moest door Corona steeds worden verschoven of worden geannuleerd. Als we naar Spanje zijn geweest hebben we al onze geannuleerde vakanties allemaal  ingelopen en zijn we 3 jaar verder Het plan was om met zijn tweetjes te gaan. We wilden met de tent een rondreis gaan maken naar de bezienswaardigheden in Spanje die we nog niet gezien hebben. Zoonlief geeft aan eigenlijk heel graag mee te willen. En eerlijk gezegd, zouden wij  het heerlijk vinden als hij mee gaat. We geven aan Stanley aan welke datum we vrij hebben gevraagd. Stanley gaat het op zijn werk proberen te regelen of hij in die periode mee kan. Het geluk is nu aan onze kant. Stanley kan mee, geen beperkingen zoals vaccinatie verplichting, muilkorfjes testbewijzen enz... Ik zoek op de computer mijn oude reisschema op. Ik moet het wel hier en daar een beetje aanpassen.

Zo besluiten we ook dat we niet meer gaan kamperen. Maar we gaan voor kleine, sfeervolle  hotelletjes. Ook boeken  we hier en daar een paar villa's met privé zwembad en inclusief ontbijt. Al hoewel we ook gek zijn op kamperen, wil ik vanwege mijn bekkenproblemen niet 3 weken op de grond slapen. Het opstaan vanaf de grond is voor mij  erg lastig en ervaar dan veel pijn. Tevens met een zoon van 2 meter wordt de ruimte in de auto dan wel erg beperkt als ook nog alle kampeerspullen erin moeten. Het zijn best veel km die we gaan rijden. Om dan helemaal ingebouwd te zitten is denk ik voor zoveel kilometers  voor ons niet zo  prettig. Gelukkig steunen Vincent en Stanley mijn idee.

Als eerste hebben we gekeken wat we willen bezoeken. Natuurlijk is dat altijd meer dan dat we vrije dagen hebben. Dus ook hier weer een keus moeten maken. We zijn  het er overeen dar er  veel natuur in  moet zitten, een paar bijzondere bezienswaardigheden en steden, misschien nog een maar mooie stranden.

Als tweede kijken bij welke bezienswaardigheden we een klein hotelletje kunnen vinden, zodat we een beetje economisch kunnen reizen.

Als derde de hotelletjes en andere overnachtingsvormen reserveren. Tevens kijken we welke excursie we vooruit willen boeken. Sommige kunnen ter plaatse boeken, maar de hoogtepunten moeten vaak vooraf worden gereserveerd. Ik zelf hou niet zo van excursies vooruit reserveren maar ik wil ook niet 1000den kilometers s rijden en dan straks niet naar binnen kunnen.  We moeten nog een paar maanden wachten.

Nu moet ik de gereserveerde campings annuleren. Je zou denken dat is een makkie.  Bij de meeste campings was een mailtje voldoende. Maar een camping deed wel erg moeilijk. Het was een camping in het nationaal park Picos de Europa. Bij deze moesten we de helft vooruit betalen. Dit hebben we ook netjes gedaan. Na diverse mailtjes dat ik de reservering  wilden annuleren, had ik nog steeds geen bevestiging van ontvangt en nog  niet het vooruit betaalde bedrag terug gekregen. Uiteindelijk na 14 mailtjes kreeg ik een berichtje dat ze niet alles konden terug betalen vanwege transferkosten en administratie kosten.  Ik vind dit toch wel erg gek. Als dit in het reservering contract stond, zou ik er vrede mee hebben, maar nergens staat bij 4 maanden van te voren annuleren dat je administratie kosten moet betalen. Ik vind het wel logisch als je je geld kwijt bent als je zonder afschrijving niet komt opdagen. Maar dit is wel erg makkelijk verdient.

We vertrekken 9 september a.s. Ook van deze reis gaan we weer uitvoering verslag doen via dit weblog.  Dus wil je op de hoogte blijven dan krijg je vanzelf bericht via je mail dat we weer iets gepost hebben. Wil je geen mail meer ontvangen, laat het dan even weten, dan verwijder ik je uit het bestand.

Liefs,

Vincent & Ria & Stanley

1. Houria:
    Leuk Ria spannend!!
  2. Gitta Pattiapon:
    8 juni 2023
    Wat een leuk vooruitzicht! Ik denk dat het heel verstandig is om niet in een tent te slapen. Goede beslissing!
  3. Winnie Schaeben:
    8 juni 2023
    Wat een hele mooie vooruitzichten.
    Geniet ervan.
  4. Martine:
    8 juni 2023
    Heerlijk hoor en heel verstandig om te luisteren naar je lichaam. Wellicht contact opnemen met de ANVR of de ANWB inzake die camping die moeilijk doet.
  5. Rosita:
    9 juni 2023
    Super, Spanje je is geweldig! Heerlijk eten, mooie omgeving en cultuur en fijn land . Succes met het plannen
  6. Milly:
    9 juni 2023
    Leuk vooruitzicht Ria. Wij hebben ook erg genoten van Aragon vorig jaar. Mooier dan we verwacht hadden!