Caminito Del Rey

17 september 2023 - El Chorro, Spanje

Om 06.00 uur ging de wekker. We moesten vroeg op staan vanwege onze excursie.

We hadden met de eigenaar afgesproken dat we rond 06.45 uur wilden ontbijten. We wilden uiterlijk 07.30 uur vertrekken dan hadden we ruim een uur om er te komen. Het ontbijt stond 06.45 uur klaar. Zo'n geweldig ontbijt hebben we de hele vakantie nog niet gehad. We vertrokken met een goed gevuld buikje en onze rugtas met vol water.

20230917_123145

Vandaag stond de wandeling Caminito del Rey op het programma. Ofwel De konings wandeling. Het is wandelpad  door een kloof in de provincie Malaga.Het wandelpad  is gemiddeld  op 100 meter hoogte tussen het stuwmeer Guadalhorce en het stuwmeer  van El chorro.

20230917_105849

Het pad is ongeveer 3 km lang en duurt ongeveer 3 uur om deze wandeling te lopen het lopen.

Geschiedenis

Het pad is in 1901 aangelegd  om een gedeelte  van goederen, maar vooral  om zich zelf sneller te kunnen verplaatsen van het ene naar het andere stuwmeer. Het werd aangelegd  als onderdeel van een groot elektriciteits projekt. Een waterstroom door een kloof met een hoogte verschil tussen 2 waterreservoirs was ideaal  om elektrische tijd op te wekken.

Zonder  pad was het bijna onmogelijk door de ruige bergen en de watervallen die door de vallei stroomden. On 1095 was het pad klaar en in gebruik genomen. Het kreeg de naam Koningswandeling omdat de koning van Spanje (koning  Alfonso) het pad heeft heropent in 1921,De koning heeft er maar 15 min. In gelopen, maar de bevolking vond het gewelding om dit pad Caminito Del Rey te noemen.

Later werd er een spoorlijn aangelegd door het dal. Het koningspad werd toen overbodig. Het pad werd ook niet meer onderhouden en door de jaren heen werd het te gevaarlijk en gebeurde er ongelukken met dodelijke afloop. Hierdoor werd het pad gesloten.

Ondanks de risico's en de slechte staat, werd het een must voor avontuurlijke wandelaars en bergbeklimmers over de hele wereld. Om te voorkomen dat het een toeristische  trekplester werd, werden er hele hoge boetes van 6000 gulden aangekondigd. Echter het weerhield de avonturiers er niet van om toch deze wandeling niet te doen.

In 2014 werd er begonnen met een complete restauratie. Volgers kenners was het geen restauratie maar heeft men gewoon een totaal nieuw pad op 1 meter boven het oude pad aangelegd. Tijdens onze wandeling was dan ook duidelijk de oude en nieuwe weg duidelijk te zien.  Je begint de wadeling in het noorden naar beneden. Bij het eind van de wandeling kom je aan bij het stuwmeer  en het treinstation van el Chorro. Vanaf hier kan je met de bus terug naar het beginpunt.

Vroeger ging het echt om de sensatie. Tegenwoordig is de wandeling  bedoeld voor de overweldigende  uitzichten en de prachtige foto's die je kan maken.

Nu weer heerlijk bij ons huisje, beetje zwemmen, beetje zonnen en een beetje uitrusten.

Wat een heerlijke dag!

1. Luuk:
    17 september 2023
    Mooi hoor. Zo te zien extra bescherming voor vallend gesteente 🙈😅
  2. Ria:
    17 september 2023
    Ja, we waren lid van de blauwhelmen parade
  3. Milly:
    18 september 2023
    Toch ook wel spannend voor mensen met hoogtevrees lijkt mij?
  4. Mariska:
    19 september 2023
    wat een bijzonder pad om te lopen geweldig
  5. Ria:
    19 september 2023
    Mijn hoogtevrees is heel raar. Ik heb geen hoogte vrees op grote hoogte of een smal pad, maar voornamelijk met een steil pad naar beneden met keien en rotsen.
  6. Ria:
    Ja. Maris
    Ondanks dat dit een makkelijke wandeling is was het erg spectaculair. De uitzichten waren geweldig. Wandeling is ook niet al te lang. Zelfs voor mij goed te doen