215 dagen voor vertrek: Een stukje geschiedenis deel 2

6 augustus 2022 - Pijnacker, Nederland

images

Hoe heette Vietnam vroeger?

Op 25 augustus 1883 werden de twee andere delen van het land, Annam en Tonkin, protectoraten van Frankrijk. De Fransen schaften het gebruik van de naam Vietnam volledig af in alle documenten. De inwoners van Cochin China, Annam en Tonkin werden vanaf dat moment door de Fransen Annamieten genoemd.

Vietnamoorlog

1 nov. 1955 – 30 apr. 1975

De oorlog in Vietnam of Tweede Indochinese Oorlog, in het Westen meestal aangeduid als Vietnamoorlog en binnen Vietnam Amerikaanse Oorlog genoemd, was een oorlog tussen het op de Verenigde Staten georiënteerde Zuid-Vietnam en het op de Sovjet-Unie en China georiënteerde Noord-Vietnam.

Wie heeft de Vietnamoorlog gewonnen?

Op 30 april 1975 maakten de Vietnamezen definitief een einde aan de Amerikaanse oorlog tegen hun land. Die dag bevrijdden het Noord-Vietnamese leger en het zuidelijke verzetsleger (de Vietcong), het laatste VS-bolwerk in Vietnam: de zuidelijke hoofdstad Saigon.29 apr. 2015

Wat deed Frankrijk in Vietnam?

1847 – Frankrijk begint de eerste grote aanval in de haven van Da Nang. 1859 – Frankrijk verovert Saigon en Laos en Cambodja, die samen Frans Indochina vormde. 1883 – Frankrijk nam de controle over Vietnam en maakte er een Franse kolonie van. 1930 – Ho Chi Minh richt de Indochinese Communistische Partij (ICP) op.

Hoe liep de Vietnamoorlog af voor de VS?

Gevolgen van de Vietnamoorlog

De Amerikanen verloren tussen de 47.000 en 58.000 soldaten, de Noord- en Zuid-Vietnamezen hadden een geschatte 380.000 tot 900.000 doden te betreuren. De miljoenen gewonden zijn hierbij nog niet opgeteld. De Vietnamoorlog leidde tot grote politieke instabiliteit in Azië.16 jul. 2021

Wat gebeurde er in de Vietnamoorlog?

In de oorlog waren ongeveer 2,5 miljoen doden gevallen onder de burgerbevolking. Met de militairen erbij loopt het dodenaantal toe tot ongeveer 4 miljoen. De Vietnamoorlog was een nationaal trauma voor zowel Vietnam als voor de Verenigde staten geworden. Vietnam werd weer verenigd en werd communistisch.

Wat was de Vietcong en wat wilde ze bereiken?

Koude Oorlog - Communistische guerrillabeweging die gesteund door Noord-Vietnam de Amerikanen wilde verdrijven.

Wat betekent Vietcong?

Vlag van het Nationaal Bevrijdingsfront De Vietcong (letterlijk: Vietnamese communisten, ook wel afgekort als VC) is de naam van het Vietnamese bevrijdingsleger dat het onder meer tegen Amerikaanse troepen opnam tijdens de Vietnamoorlog.8 nov. 2021

1. Mariska:
    7 augustus 2022
    Leuk dat je mijn ook meeneem in je voorbereiding dit wist ik allemaal niet😊zo wordt ik iedere dag een stukje wereld wijze
  2. Winnie Schaeben:
    Je geniet al ervan
  3. Ria:
    7 augustus 2022
    Ja, Maris ik vond vroeger geschiedenis op school nooit leuk. Tegenwoordig vinden wij het erg leuk om alles over het te bezoeken land op te zoeken. En dan komt een stukje geschiedenis ook om de hoek kijken. Op deze manier begrijpen wij beter de cultuur en bevolking.