Op weg naar Italië

19 april 2024 - Verbania, Italië

Lieve Allemaaal,

1000001657

Na een heerlijke nachtrust en een prima ontbijt zijn we klaar om verder te reizen. Het plan was om de prachtige Gotthardpas te gaan rijden.  Helaas moesten we dit plan schrappen. Bij navraag is de pas gesloten. Volgens de locals ligt er meer dan 3 meter hoog sneeuw.wallen . De wegen  zijn gevaarlijk en onbegaanbaar.

Ook alle toegangswegen ernaar toe zijn afgesloten. We zullen dus toch door de Gotthard tunnel moeten..

1000001680

De Gotthardtunnel

De gotthardtunnel is een verkeerstunnel in Zwitserland. De tunnel doorkruist het Gotthardmassief en vormt de scheiding tussen noord- en zuid-Zwitserland en tevens doorkruist het de hoofdkam van de Alpen. De tunnel heeft twee namen, de Gotthardtunnel in het Duits en de Galleria del San Gottardo in het Italiaans. Het voorvoegsel “Sankt” wordt in het Duits vrijwel altijd weggelaten, in het Italiaans echter niet. De tunnel is bijna 17 kilometer lang.

Meestal is er een lange file voor deze tunnel. Vandaag hadden we geluk. Via ons hotel reden we op de toelijdende weg naar de pas. Waar de pas werd afgesoten konden we de snelweg weer op. Nadat we de 17 km lange tunnel doorgereden zijn, is het prachtig weer.  Het zonnetje schijnt vollop De temperatuur is inmiddels  gestegen naar 16 graden. Mijn dikke vest gaat weer in de koffer.

1000001679

We rijden door een prachtig gebied met hele hoge bergen. Het is rustig op de snelweg. Overal zie je watervallen. Grote, kleintjes.  Het lijkt net of er een waterleiding is geknapt en het water met veel kracht door de muren spuit. We kijken onze ogen uit

1000001687

Rond 11 30 uur reden we Italië  binnen. Onze verblijfplaats is Verbania. In deze plaats is een prachtige botanische tuin.

1000001720

Giardini Botanicici di villa Taranto

Villa Taranto in Pallanza (Verbania) is een bijzonder mooie botanische tuin die bloeit van lente tot herfst. De grondlegger van deze tuin was in 1931 de Schot Neil McEacharn. Het park bij het Lago Maggiore heeft een prachtige collectie bomen en (perk)planten, verfraaid met beelden, terrassen, fonteinen en watervallen.

1000001706

Tuin

1000000138

De tuin van Villa Taranto is een must.  De tuin is het resultaat van hard werken en plannen door McEacharn vanaf 1931. Het wandelen door de tuinen van Villa Taranto is als een reis door verre landen. De tuin bestaat uit verschillende gedeelten en er is ook een kiosk voor de verkoop van planten die zijn gekweekt in de tuinen. Sommige planten zijn uniek in Europa en raakten pas geacclimatiseerd na lang en hard werken. De beplanting is met veel gevoel voor compositie geplaatst tussen het meer en de bergen.

1000000141

Na dit bezoek  hebben we zin om naar ons hotel te gaan.

1000000050

We hebben een prachtig hotel direct aan het meer. Een mooie kamer. Er is een buiterterras aan het water. We moeten eerst nog even de auto parkeren alvorens we een heerlijk drankje kunnen doen. Parkeren bij het hotel is erg duur.

We krijgen de optie om op een speciale parkeerplaats te staan. 10 min. Lopen van het hotel. Deze is beveiligd en is gratis. We krijgen advies hoe we moeten rijden en de toegangscode van het hek. Na een half uurtje zoeken terug gegaan naar het hotel. Gevraagd of iemand van de receptie even mee wilde rijden om het even aan te wijzen. Natuurlijk is dat geen probleem. De parkeerplek ligt een beetje verstopt. We zijn er al 5 x langsgerden. We liggen echt in een deuk en de receptioniste moet ook vreselijk lachen. Nu op het terras in de zon en 18 graden een lekker drankje doen.

1000001731

We genieten nog na van deze heerlijke dag.

1. Dick van der Zwan:
    Veel plezier.
  2. Gitta Pattiapon:
    19 april 2024
    Wat lief dat ze mee zijn gegaan naar de parkeerplaats. Fijn dat jullie een veilige route hebben genomen. Goede temperatuur en een mooie kamer. Super toch
    Groetjes en liefs van Gitta
  3. Ria:
    Dank je
  4. Ria:
    19 april 2024
    Meer kunnen we ons niet wensen. Het is gewoon perfect
  5. Miranda:
    19 april 2024
    Heerlijk om in 18 gr een drankje te doen. Weg met dat dikke vest.
    Het ziet er weer prachtig uit.
    Veel plezier
  6. Martine:
    19 april 2024
    Ik liep wat achter met mijn mailtjes, maar ben weer helemaal bijgelezen. Wat een avonturen beleven jullie toch altijd, heerlijk om als jullie weer terug zijn aan terug te denken. Prachtige omgeving, mooi hotel, ben benieuwd naar de toekomstige verhalen/avonturen. Heel veel plezier 🥰
  7. Ria:
    19 april 2024
    Ja, Martine er komen nog wel wat verhalen
  8. Winnie Schaeben:
    20 april 2024
    Nog verder een mooie reis.
  9. Milly:
    21 april 2024
    Klinkt als een super hotel en mooi begin van de vakantie!
  10. Ria:
    21 april 2024