Klooster Caterina del Sasso

20 april 2024 - Verbania, Italië

1000001798

Vandaag staat een bezoek  van een klooster  op ons programma

1000001795

Het klooster met uitzicht

Het klooster Santa Caterina del Sasso ligt aan de oostzijde van het Lago Maggiore  Het oude klooster is te voet bereikbaar via een lange trap of met de boot vanuit bijv. Stresa of Laveno. Sinds 2010 is er ook een lift, wat heel makkelijk is voor de terugweg..  Wij kozen voor  de auto . We hebben wel even gekeken of we de boot kunnen nemen, want het ligt bijna in rechte lijn  aan de overkant van Verbania.  Bij navraag zouden we eerst de boot naar Stressa moeten nemen en daar moeten overstappen.. De eerste  boot naar Stressa gaat pas over 65 minuten. Dat vinden wij te lang wachten. Het is met de auto ongeveer een uurtje rijden. Dus de keus is snel gemaakt. Op een mooie tijd  kwamen we aan. Niet te druk en veel tijd om alles goed te bekijken.  Het lastige was het toilette bezoek. Natuurlijk moest ik weer eens plassen. Ze hebben daar wel een toilette maar dat is wel iets anders dan ik gewend ben. Er is een deur voor wat privacy en dan  een gat in de grond. Ik weet uit ervaringen dat ik dit niet voor elkaar krijg. Ik probeerde een oplossing te bedenken. Ik heb vandaag een rokje aan dus ik kreeg ineens een idee. Hup rok omhoog onderbroek uit en plassen maar.  Ik was als de dood dat ik over mijn benen zou plassen. Ondertussen  moet ik wel grinniken.  Vincent vraagt waarom ik zo'n lol heb. Ja hij moet ook grinneken als ik het hem vertel. Ik wil gewoon alles droog houden en geen vieze voeten of benen  Dat is toch wel een beetje uit het jaar kruik, plassen in een gat. Dat is volgens mij iets voor holbewoners. Maar goed, wij hebben ons lol momentje weer gehad.

1000001780

Klooster

De geschiedenis van deze plek gaat terug tot de 12e eeuw. Volgens de legende zou Alberto Besozzi, een rijke textielhandelaar, hier 35 jaar als kluizenaar in een kale grot hebben geleefd om Caterina van Alessandria te eren, omdat deze heilige hem gered had tijdens een schipbreuk. De grot werd een pelgrimsoord, en Alberto Besozzi werd ook als een heilige vereerd.

Aan het einde van 12e eeuw werd op deze plaats de eerste kapel gebouwd. In de 13e en 14e eeuw werd dit uitgebreid tot een imposant kloostercomplex. Later hebben er nog verschillende aanvullingen en restauraties plaats gevonden waardoor het nu een mix van stijlen omvat. Tot op de dag van vandaag wordt het klooster bewoond door Benedictijnen die de sobere levensstijl van Besozzi voortzetten

1000001820

Na het bezoek van het klooster willen we onze verblijfplaats wat beter leren kennen. We zetten de navigatie op het adres van het hotel. Plotseling staan we voor een veerboot en we moeten  nu met de veerboot en auto het water over om onze weg te vervolgen. We zitten nu in Laverno en varen dan rechtsreeks naar intra. - Verbania  Vandaar nog een klein kwartiertje  lopen naar het centrum van Verbania. Het is weer een dag vol verrassingen en weer gekke dingen.  De veerboot vertrekt  natuurlijk willen we buiten kijken we stappen uit de auto. De golven zijn hoog en plotseling krijg ik de volle laag. ik ben verzopen. Het water druiot uit mijn rok en bloese. De andere passagiers zijn nog droog en ik zie dat ze om ons moeten lachen. Ja , dat is nu weer echt weer iets voor ons. Hahaha Vincent is ook helemaal nat. Maar ik overtref alles en iedereen.

1000001814

In het plaatsje Verbania kijken we een beetje rond. Veel winkeltjes en gezellige terassen. Ook vonden we een prachtige kerk. Wat leuke doorkijkjes en dan kom je erachter  dat het al weer tijd is om naar het hotel te gaan.

Deze dag is voorbij gevlogen. Het was weer een heerlijke dag. Veel zon en erg gezellig

1. Tina:
    20 april 2024
    Today’s story is so hilarious and fun! I am laughing while I am reading this! 🤣 Hope no more pee in a ground hole again. 🤣
    Anyway, all those flowers are so pretty! 🌺
  2. Ria:
    20 april 2024
    Hahaha Tina is was hilarious.
  3. Gitta Pattiapon:
    21 april 2024
    Zo mooi die smalle kleine straatjes
  4. Ria:
    Het echte Italië. Het is hier echt schitterend
  5. Luuk:
    21 april 2024
    Lekker fris dagje dus😁. Maar mooi hoor daar!
  6. Milly:
    21 april 2024
    Mooie plaatsjes, genieten zo te zien. En lang leve de rokjes!
  7. Ria:
    We krijgen nu 2 dagen iets minder weer. Maar gelukkig heb ik mijn vest nog
  8. Ria:
    21 april 2024
    Hahaha lang leve de rokjes
  9. Silvana:
    22 april 2024
    Mooi travel verhaltje. Geniet!
  10. Martine:
    22 april 2024
    Dat was een waterig dagje 🙈🤣 Maar gelukkig in een prachtige omgeving 🥰
  11. René:
    26 april 2024
    Hahaha! Hoe kan dat toch, dat al die dingen juist jou overkomen, Ria?
  12. Ria:
    26 april 2024
    Ja, Rene dat komt omdat ik ik ben hahah

Jouw reactie