De Borromeische Eilanden

22 april 2024 - Verbania, Italië

Lieve Allemaal

1000001991

Vandaag een dag met hindernissen.  Vanmorgen vroeg was het weer eens zo ver dat ik gigantisch onderuit ben gegaan. Ik stapte uit de douchecabine, en dacht dat dat ik met beide benen op het douchematje stond. Blijkbaar was dit niet en geval. Ik voelde mij over de marmeren vloer glijden met mijn voet en gleed de hele badkamer door, kwam met een harde dreun op de grond terecht. Ik lag daar op de grond met een beetje pijn in mijn rug en mijn knie.

Voorzichtig hielp Vincent mij na bekomen te zijn van de  schrik, mij voorzichtig weer omhoog. Gelukkig alles doet het nog, niets gebroken of open. Nu verder aankleden want we gaan vandaag naar de Borromeische eilanden. We hebben in Nederland deze tour al compleet geboekt. Ik kijk naar buiten. Wat een super slecht weer. Laag hangende bewolking en een temperatuur alsof je in Siberië bent. Wat ontzettend  koud en helemaal geen zon, koude harde wind en hier en daar wat regendruppeltjes. Het regent niet hard maar de wind maakt het dat het onprettig aanvoelt. Gelukkig heb ik een vest, bij mij die nu weer goed van pas komt. Lekker warm en dik aangekleed gaan we op weg. We moeten eerst naar de haven van Stresa om hier onze  toegangstickets voor de boot en de eilanden op te halen. Binnen een klein half uurtje waren we op de plaats waar we wezen moeten. We kregen een kaartje met daarop de naam van de organisatie. We waren iets te vroeg en besloten maar even een warme kop koffie te gaan drinken. We hadden al blauwe handen van de kou.

Bij het opstap punt voor de boot onze handen nog dieper in onze zakken. Brrrrrr wat is koud. Onze boot is te laat. Het lieve meer is nu een woeste zee geworden waarover wij heen moeten varen om de eilanden te bereiken. We staan met een paar maffe toeristen te blauwbekken. We konden de kaartjes niet meer omruilen voor een wat betere dag. Dus dan maar op hoop van zegen. Gelukkig  is de regen opgehouden. Eindelijk een half uur later dan gepland komt onze boot. Ik loop de  loopplank, gevolgd door Vincent. De andere toeristen volgen en toen gebeurde er iets geks. Zij renden terug, en de loopstijger werd totaal weggeblazen. De boot dreef iets af en er was geen opstapplaats meer. Deze dreef nu in het meer en wij  zaten in de boot.

De kapitein schakelde direct hulp in van het haven personeel Die kwamen gelijk aanrennen en probeerde de stijger te herstellen.

De passagiers die nog mee moesten werden bij een andere stijger aan boord geholpen. Nu de boot compleet was gingen we op weg naar eilanden. Er was geen persoonlijk letsel maar wel materiële schade.

De oversteek is echt vreselijk. Hoge golven en de boot gaat alle kanten op. Het bijna een nachtmerrie.

Eerst even iets over de Eilanden

1000001997

De eilanden van het Lago Maggiore

In het Lago Maggiore liggen meerdere eilanden. Hiervan zijn de Borromeïsche eilanden in het Italiaanse deel van het meer de mooiste en de bekendste. In het Zwitserse deel van het meer liggen de Brissago eilanden. Verspreid over het meer zijn er nog enkele kleine in de meeste gevallen onbewoonde en onbebouwde eilanden te vinden. Op sommige eilanden is een klein kiezelstrandje te vinden waar je met je boot naartoe kan varen om in alle rust van het Lago Maggiore te genieten. Het aanleggen op andere eilanden is verboden. Dit wordt in de meeste gevallen kenbaar gemaakt met borden op of rond de eilanden. Naar de toeristische eilanden in het Lago Maggiore vertrekken vanuit verschillende plaatsen rond het meer veerboeten en watertaxi’s.

1000002145

De Borromeïsche eilanden

De eilanden in het Lago Maggiore zijn de bekendste en meest toeristische eilanden in het meer. De Borromeïsche eilanden worden voor het eerst in de tiende eeuw na Christus genoemd. De eilanden zouden echter pas bekend worden nadat de familie Borromeo ze kocht in de zeventiende eeuw.

1000001996

De eilanden die tot de Borromeische eilsnden behoren zijn: Isloa Bella, Isola Madre en Isola Pescatori. Islo Bella is eigenlijk wel het mooiste eiland.    De machtige graaf Carlo III Borromeo vernoemd het eiland naar zijn geliefde vrouw Isabella. Later is dit omgedoopt naar Isola Bella. Dit betekent letterlijk mooi eiland.

Deze rijken elite lieten schitterende paleizen bouwen en prachtige tuinen op  2 eilanden aanleggen. De twee van de eilanden van de Borromeïsche eilanden zijn nog steeds persoonlijk eigendom van de familie Borromeo die nog enkele weken per jaar op de eilanden verblijven.

Ook in het verleden hebben hier vele beroemdheden gelogeerd. Bijvoorbeeld Napoleon, de Engelse schrijver Charles Dickens

Ondertussen zijn we aangekomen op het eerste eiland van het programna. Isola Madre. Ergens in mijn berichten moet ik een q r code hebben om toegang te krijgen tot het paleis en de tuinen. Laat ik nu dit bericht nergens meer kunnen vinden. Ik ben ook zo handig met qr--code'. Eigenlijk gebruik ik het nooit, maar nu hield ik de hield de hele  rij op en maar zoeken naar de code.  Opeens dacht ik aan Spanje. Daar was ik ook een gereserveerd ticket kwijt en die vond ik toen in mijn download mapje. Voor de zekerheid nog maar eens in dit mapje gezocht. En ja hoor, gelukkig vond ik de toegangskaarten met qr code voor deze excursie.

Ondank dit alles hebben we genoten van de tuinen. Ondanks geen zon toch een (te) gekke dag. Ondanks de vreselijke kou weer prachtige dingen gezien. Het voordeel als het zo koud is dat je de eilanden bijna voor jezelf hebt.

1. Martine:
    22 april 2024
    Jeetje, wat een naar begin van de dag, hopelijk gaat het wel goed met je 🙏
  2. Ria:
    22 april 2024
    Beetje pijn in mijn rug en knie maar dat gaat wel weer over
  3. Gitta Pattiapon:
    22 april 2024
    Wat een gedoe zeg. Ik hoop dat alles goed gaat. Wat een geluk dat jullie niet net op de steiger stonden, dan was het drama compleet geweest. Wel weer mooie foto’s zie ik. Liefs van Gitta
  4. Hanneke:
    22 april 2024
    Wat naar voor je die val. Hopelijk nu geen tegenslagen meer Ria!
  5. Ria:
    22 april 2024
    Ja Gitta dat realiseerden wij ons ook. Ik zat best even te trillen nadat de stijger ineens verdwenen was. De toeristen achter ons hadden 3 jonge kinderen. Echt het is een wonder dat er niemand in het water tercht is gekomen
  6. Ria:
    22 april 2024
    Ja, Hanneke dat vind ik ook. Maar gelukkig nets ernstig.
  7. Luuk:
    22 april 2024
    Tja, reizen is nooit zonder risico, maar nu wel erg veel pech tegelijk. Gelukkig blijven jullie positief en maken er dan toch nog wat leuks van!💪👊🤙
  8. Milly:
    22 april 2024
    Weer een heel avontuur! Gelukkig zijn jullie er redelijk zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Nu maar hopen dat snel ook het weer wat mee gaat werken. 😘
  9. Ria:
    23 april 2024
    Ja, Luuk dat klopt. Reizen is nooit zonder risico. Maar dat maakt het avontuur wel spannender. Gelukkig kunnen we gewoon gewoon onze vakantie voortzetten
  10. Ria:
    23 april 2024
    De weersverwachtingen zien er voor de rest van onze vakantie gunstig uit. Het wordt in iedergeval beter en niet slechter. De locals hier geven aan dat dit niet normaal is voor de tijd van het jaar
  11. Winnie Schaeben:
    23 april 2024
    Wat een schrik. Gelukkig dat het goed verlopen is. Misschien blauwe plekken. Maak weer mooie foto's.
    Veel plezier.
  12. René:
    26 april 2024
    Alweer, waarom overkomt dit jou nou weer??
  13. Ria:
    26 april 2024
    Ja, hahaha rene, goeie vraag

Jouw reactie